The Mach kernel started as a derivative of a BSD kernel. Years later the XNU kernel was created by combining the Mach kernel with code from newer BSDs, therefore it's totally fair to describe macOS as a BSD. From my very limited exposure to BSD conferences, using Macs is pretty common there as many developers see their community-developed BSDs more for headless use they SSH onto.
Lol GNOME vs XFCE, that was absolutely the right decision XD
GNOME is worlds better.
And that decision wasn't about which is better liked by the majority. It was (I'm paraphrasing) "the default shouldn't put up hurdles for people with disabilities. Gnome supports accessibility techs X, Y, Z. Xfce only tech X." That's an objective metric. The same metric could still hold up for Gnome vs Plasma. Gnome might be ahead in that regard. I don't know the current state. I know that years ago (Plasma 4.x days) adding a Japanese IME under Fedora Gnome was super easy thanks to PackageKit integration of the IME settings of Gnome while under Fedora's Plasma session it was pretty much all manual configuration. Best out of the box accessibility is a metric I would wholeheartedly support even though my personal interest would prioritize gaming performance over screen readers because I simply don't need the latter.
IMO Fedora is still a great distribution, IMO even the best for beginners. Just because certain Gnome-affiliated people are insufferable doesn't change that (at least not for now). From my point of view it would have been completely fine to discuss that, hold a vote, and if Gnome comes out on top, then fine. But with the changing landscape with Steam Deck and with it more development resources flowing into KDE technologies and also many more mainstream people having their first Linux desktop contact through Steam Deck's Desktop Mode (=KDE Plasma), I think it's totally fair to hold a discussion, similar to when Debian discussed Gnome vs Xfce years ago and Gnome came out on top because of offering the best accessibility features.
Für Einzelpersonen oder Paare ist der Unterhalt eines Autos in eigentlich jedem Fall teurer.
Für Einzelpersonen und Paare, die wegen der Arbeit aber nicht auf die Launen der lokalen Verkehrsbetriebe angewiesen sein können (wird nicht einfacher, wenn man Verbundsgrenzen überquert), haben aber mitunter keine Wahl. Deswegen muss der ÖPNV ja auch besser werden.
Interessante Preisvorstellungen hast du da vom Preis eines Autos (zeigt auf aus welcher sozialen Schicht du kommst) und permanenten Ersatz eines Autos durch ÖPNV. Mein Beispiel war zwar ein Einzelfall, aber darauf bezogen, wie unzuverlässig Straßenbahnen generell sind. 2€ ersetzen kein Auto. So einen Stuss "Kann man sich nicht ausdenken".
Wer ein Auto hat, der kann sich auch ne Monatskarte leisten.
Nein, nicht automatisch. Auto ist für viele eine Notwendigkeit und kein Luxusgut, eben weil Bus und Bahn so schlecht sind. D-Ticket kostet 600 Euro im Jahr pro Person.
Für die, die ganz wenig Geld haben gibt es Ermäßigungen.
Es gibt den Teil der Gesellschaft, der nicht unterm Sozialhilfesatz lebt und trotzdem aufs Geld achten muss. Gehörste ganz offensichtlich nicht zu, merkt man.